Nasza edukacja domowa

Lusia i Adaś edukują się domowo od połowy stycznia. Co robimy gdy nie chodzimy do szkoły i przedszkola?

W skrócie … wysypiamy się, poznajemy świat i siebie nawzajem. :D

A gdyby tak uściślić, to:

* Praktyczna Nauka Życia wg Montessori:

- (dot. obowiązków domowych):  gotujemy, pieczemy, kroimy, obieramy, serwujemy posiłki, odkurzamy, zamiatamy, myjemy podłogę, ładujemy/rozładowujemy zmywarkę, segregujemy naczynia/sztućce, sprzątamy zabawki, pierzemy ręcznie, wieszamy pranie, segregujemy śmieci, podlewamy rośliny, ścielimy łóżka.

- (dot. samoobsługi): uczymy się sznurowania butów, zapinania/odpinania guzików, ubierania/rozbierania poszczególnych części garderoby na czas; składamy ubrania; uczymy się suchych nocy.

* Grafomotoryka: uczymy się trzymać prawidłowo ołówek/kredkę/ długopis; łączymy kropki; wypełniamy kontury; kreślimy znaki literopodobne (szlaczki); obrysowujemy szablony z plastiku lub drewna o kształtach geometrycznych; wycinamy, wydzieramy z papieru i innych materiałów konstrukcyjnych, nawlekamy koraliki/guziki początkowo na sznurek, później na nitkę nitkę; lepimy z plasteliny/ modeliny rozmaite kształty rozpoczynając od prostych tj.: kulki, rogaliki, miseczki, grzybki, potem trudniejszych np.: ludziki, zwierzęta; wiążemy sznurek/wstążkę/nitkę; wodzimy palcem po labiryncie; rysujemy w powietrzu; malujemy farbami, plasteliną, kredkami, palcami, stopami…

* Matematyka wg Gruszczyk – Kolczyńskiej: odmierzamy (krokami, kubeczkami, łyżkami); przelewamy (różnymi naczyniami); ważymy; uczymy się orientować w przestrzeni (domu/na dworze); odpowiednio stosujemy określenia wysoko/nisko, daleko/blisko, na górze/na dole, z prawej/z lewej strony; rozróżniamy kolory podstawowe i nazywamy je prawidłowo; tworzymy kolory pochodne; nazywamy kształty, tworzymy mozaiki i obrazki geometryczne, układamy puzzle, poznajemy czas (rok, miesiąc, dzień, godziny) przeliczamy, dodajemy i odejmujemy na konkretach; rozpoznajemy monety i banknoty.

* Aktywność ruchowa: duuuuużo biegamy, jeździmy na rowerze, pływamy w basenie, tańczymy, gimnastykujemy się, szalejemy w parku/ lesie i na placu zabaw, gramy w piłkę, skaczemy na skakance, kręcimy hula hop, baraszkujemy wg MRR Sherborne i Labana.

* Przyroda: sadzimy rośliny, podlewamy, obserwujemy ich wzrost, poznajemy rośliny i zwierzęta (cykl życia i habitat), obserwujemy chmury i zjawiska atmosferyczne, poznajemy pory roku.

* Kultura/ Sztuka/ Muzyka:  oglądamy spektakle teatralne i muzyczne, oglądamy rodzinne bajki i filmy przyrodnicze, czytamy, czytamy i czytamy, tworzymy własne historie/ książeczki i teatrzyki, gramy na instrumentach samorobnych, śpiewamy i uczymy się nowych pląsów i piosenek, słuchamy każdy rodzaj muzyki; naśladujemy dźwięki przyrody/ulicy, wyróżniamy słyszane w melodiach instrumenty, słuchamy ciszy…

* Technika:  tworzymy z budowle z klocków, kartonów i rolek po papierze toaletowym, budujemy z patyczków po lodach i pudełkach po jogurtach

* Fizyka: eksperymentujemy z wodą i powietrzem.

* Społeczeństwo: mimo edukacji domowej nie zamknęliśmy się w domu, spotykamy się z koleżankami i kolegami z przedszkola, integrujemy z innymi dziećmi podczas zawodów biegowych, warsztatów w których bierzemy udział i na placu zabaw; udzielamy się w ogólnopolskich konkursach plastycznych, rozmawiamy z sąsiadami; uczymy się kultury współżycia w grupie społecznej.

I przede wszystkim dobrze się bawimy lalkami, klockami, misiami… i duuużo rozmawiamy ze sobą :D

*** Lusia ma (prawie) 5 , a Adaś (prawie) 3 lata.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>